Az utazási és a taktikai sebességet az Űrjárók könyve taglalja, most csupán néhány gondolatot szeretnék az ott leírtakhoz hozzáfűzni, elsősorban az utazási sebességgel kapcsolatban.
A mágikus kormányba egy beépített biztonsági rendszer működik, amely azonnal utazási sebességre lassítja a hajót, amennyiben az egy 10 tonnánál nagyobb tömegű test gravitációs terébe lép. De mi van akkor, ha a test kisebb, mondjuk csak 8 tonna? Ez már kamionban is tekintélyes méret. Meg sem kottyan neki, és megy tovább? Vagy ebben az esetben szépen lezúzza a hajót az ütközés? Erre ugyanis nem adnak választ a könyvek.
Annyi azonban biztos, hogy ez "biztonsági rendszer" akadályozza meg, hogy a csillagbárka utazási sebeséggel belerongyoljon például egy égitestbe. Attól azonban nem óvja meg, hogy az utazási sebességből kilépve hirtelen egy aszteroida mezőben, roncsmezőben, sargassoban, vagy akár egy tűz égitest lángkoronájában találja magát. Éppen ezért vannak a vadűrben biztonságos és kevésbé biztonságos navigációs útvonalak.
A biztonságos útvonalak általában már jól bejáratottak, feltéképezettek, így a navigátor különösebb nehézségek nélkül (navigáció vadűr NF 15) ki tudja számolni, hogyan jusson el A-ból B-be egy ilyen útvonalon. A legtöbb kereskedelmi hajó ezeket az útvonalakat járja, és ebből kifolyólag a legtöbb kalóztámadás is ezek környezetében történik.
Ha valaki egy kevésbé feltéképezett útvonalon keresztül szeretne utazni, annak már jóval körültekintőbben kell elkészítenie a navigációs számításait, és a vadűri navigáció próba nehézsége NF 20-30 között bárhol lehet. Ráadásul, még ebben az esetben sem lehet kizárni, hogy ne szakítsa meg az utazást valamilyen előre nem látható körülmény.
Hogy milyen gyors is az utazási sebesség? Olvasható, hogy mintegy 100 millió mérföld naponta. Mivel végülis hajózunk, vegyük alapul a tengeri mérföldet, az egyszerűség kedvéért 1,8-as váltószámmal. Mit is jelent mindez?
180 millió kilométert egy nap alatt (Földünk a Naptól 149,6 millió km-re kering). Ez óránként 7,5 millió kilométert jelent, percenként 125 000 kilométert (vagyis egy csillagbárka - ha nem lenne ez a fránya gravitáció - a Földtől a Holdig kb. 3 perc alatt érne el), másodpercenként pedig 2083,3 kilométert jelent. Igaz, hogy nem egy fénysebesség, de azért elég jelentős sebesség.
Ez pedig főleg a kormányos szemszögéből bír jelentőséggel, hiszen ha hirtelen kilép a csillagbárka az utazósebességből, és taktikai sebességre lassít, még szinte ideje sincs arra, hogy felfogja mi történt (hiszen egy másodperccel azelőtt még több mint 2000 km-re volt onnan), máris reagálnia kell az eseményekre. Az ok pedig éppúgy lehet kalóztámadás, aszteroidamező, kóbor aszteroida, roncstemető vagy bármi más.
Úgyhogy, ilyenkor jól jön egy Észlelés próba (egyáltalán mi az amit lát), egy Intelligencia próba (hogy feldolgozza a látottakat, és megfelelő következtetéseket vonjon le), és ugyebár egy Összpontosítás próba sem árt, hogy ne veszítse el a Kormány felett az uralmát.
Viszont pont emiatt a hihetetlen sebesség miatt egy taktikai sebességgel haladó jármű - megfelelő mágikus technológia nélkül - szinte nem is észlelhet egy, a közelében utazási sebességgel elhaladó csillagbárkát. Persze ugyanez fordítva is igaz. Így elmondható, hogy amíg egy csillagbárka utazási sebességgel halad, addig "láthatatlan" és így a kapitányának nem kell aggódnia a váratlan látogatók miatt.
Viszont "vak" is, mivel ő is csak azt látja, amit 2000 kilométer távolságon túl szabad szemmel is érzékelni lehet. Ebbe pedig, egy másik hajó, vagy egy néhány száz méteres aszteroida állomás nem tartozik bele, így - hacsak nem keresztezi közvetlenül a csillaghajó útvonalát, vagy nem oda tart - könnyedén el is mehet mellette.
Ha pedig két csillagbárka egymással szemben, azonos pályán közlekedik, és a mágikus kormányba épített automatika (hacsak nem hibásodott meg) egyszerre rántja ki őket az utazási sebességből, akkor is a kormányosok elképszető ügyességére és szerencséjére van szükség, hogy ne legyen ütközés a dologból.
Ha a csillagbárkák egyirányban, egymástól látótávolságban haladnak utazósebességgel, akkor fényjelekkel, jelekkel képesek egymással kommunikálni, olyan mintha taktikai sebességgel haladnának. Azonban ahhoz, hogy egyszerre, egy helyen lassítsanak taktikai sebességre, igencsak össze kell hangolni a manővert, különben előfordulhat, hogy egymástól 1000-2000 kilométerre térnek vissza a valós űrbe.